Over Corma

Over Corma Ruijgrok

Corma Ruijgrok (1962) is senior coach en trainer en daarnaast opleider bij de Archimedes Lerarenopleiding, voorheen de Faculteit Educatie van de Hogeschool Utrecht (University of Applied Sciences).

Ze is getraind als omgangskundige (1985), lichaamsgericht therapeut (1991) en supervisor (1993) en heeft naast haar werk in het onderwijs (1985 tot heden) vele persoons- en lichaamsgerichte trainingsgroepen, individuele cliënten en supervisanten begeleid. Ze is jarenlang extern supervisor voor de academie voor haptotherapie te Doorn geweest en heeft masterclasses gegeven rond geluk en stress bij ler(ar)en, zelfsturing en de taal van het lichaam.

Op basis van de studie omgangskunde, diepgaand en langdurig zelfonderzoek, alle ervaringen met studenten omgangskunde (vanaf 1993 verbonden aan de lerarenopleiding) en kennis vanuit de lichaamsgerichte therapieën (postural integration, Reichiaans lichaamswerk, bio-energetische analyse, gestalt, tantra), levenservaringen en bereidheid in interactie te leren, ontwikkelde zij een jaartraject voor professionals om procesmatig te begeleiden en diepgaand over de eigen manier van communiceren te leren.

In 1995 en 1996 zong zij à capella twee cd’s (‘Gezongen aanrakingen’ en ‘De kracht van de stilte’) in met spirituele poëzie op basis van de poëzie van Marieke de Vrij. De melodieën ontstonden spontaan vanuit eigen levenservaringen.

Masterclass

Voorjaar 2006 ontstond de inspiratie voor het driestappenmodel en het vierstoelenmodel voor de masterclass geluk en stress bij ler(ar)en (zelfsturing).

De LOLL- en COOL-card (2009) als richtinggevende instrumenten voor de intra- en interpersoonlijke ontwikkeling van leerlingen en leraren waren een logisch vervolg en tot slot creëerde zij de leergang LOLL- en COOL-vaardig (2011), waarin essentiële omgangskundige kennis en kunde in een praktijkgerichte studie met tien trainingsdagen, thematisch en totaal praktijkgericht gevat werd.

Zij is sociaal-constructiviste, werkt systemisch en voelt zich verbonden met de humanistische, transpersoonlijke en positieve psychologie. Ze combineert kennis en inspiratie vanuit beschreven kaders met kennis en kunde van binnenuit, door eigen doorleving en betekenisgeving opgebouwd. Haar manier van werken wordt gekenmerkt door authenticiteit, warmte, betrokkenheid, acceptatie en humor.

Vanuit vertrouwen in de groei- en ontwikkelkracht van mensen is ze confronterend en verhelderend en gebruikt ze ook zichzelf als instrument om ontwikkeling en leer-kracht te versterken. Haar missie ligt in het inspireren, trainen en opleiden van leidinggevenden, leraren en lerarenopleiders.

Doel is een netwerk van professionals te creëren die op basis van de omgangskundige en lichaamsgerichte kennis en kunde en vanuit plezier in leven en werk gemotiveerd zijn zelfonderzoek te doen en die hun team of de gehele organisatie weten te inspireren om contactvaardiger te worden. Optimale (professionele en persoonlijke) ontwikkeling, optimale zelfsturing, optimale verbondenheid en optimale samenwerking in de organisatie.

TOP

Top: Train de Opleiders (gestart in 2012). Traject ter versterking van persoonlijk leiderschap.
Zelfsturing, reflectie en compassie bevorderen door de ontwikkelingsgerichte benadering, het trainen met het vierstoelenmodel en het hanteren van de LOLL-vaardighedenkaart.