Artikelen en E-books
- Ruijgrok, C. & Kortas, J. (2013). Het vierstoelenmodel. De kwaliteit van de innerlijke dialoog als basis voor goed onderwijs. Utrecht, Instituut Archimedes, Hogeschool Utrecht, interne publicatie.
- Wassink, H., Ruijgrok, C. & Hermsen, B. (2018). Het fysieke aspect van reflectie. Een speelse ingang tot betekenisvol leren van leraren. Tijdschrift voor lerarenopleiders 39 (1), 5-14.
- Ruijgrok, C. (2018). De invloed van speels, fysiek en interactief reflecteren op zelfcompassie bij studenten in de lerarenopleiding Instituut Archimedes. Thesis in het kader van de studie Master Leren en Innoveren.
- Broersen, A. & Ruijgrok, C. (2019). De docent als relatiespecialist en het nut van het vierstoelenmodel hierbij. Remediaal, 2019, 6.
- Dynamic Reflection, gepubliceerd in ANSE Journal december 2022
Ruijgrok, C. (2022). Dynamic reflection with the four-chair model. In: ANSE – European Journal for Supervision and Coaching (periodical for professional exchange and networking) – Summer University Keynotes and Workshops on Human Empowerment in an Environment of Elevated Uncertainty, Riga, Latvia 2022. Volume 6 – 2022 – Issue 2, pp. 75-78. - E-book: Handboek Dialogisch valideren (voor docenten) voor persoonsvorming en reflectie
Duvekot. R., Kleijer, C., Kortas, J., Ruijgrok, C. & Vijgen, M. (2021). Dialogisch Valideren in de klas. Leren reflecteren voor en door leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs. Handboek voor de leraar. Utrecht, Instituut Archimedes, Hogeschool Utrecht i.s.m. CL3S. - E-book: Werkboek Dialogisch valideren (voor leerlingen) voor persoonsvorming en reflectie
Kleijer, C., Duvekot. R., Kortas, J., Ruijgrok, C. & Vijgen, M. (2021). Dialogisch Valideren in de klas. Leren reflecteren voor en door leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs. Werkboek. Utrecht, Instituut Archimedes, Hogeschool Utrecht i.s.m. CL3S.
Klik op de titels om de artikelen te lezen.